Leibniz
Om met Wolfgang Welsch te spreken, er wordt tegenwoordig een hoop drukte gemaakt over virtualiteit. We lijken door de ontwikkeling van onze computertechnologie te zijn toegetreden tot een andere wereld, die door sommigen wordt gezien als een bedreiging voor de realiteit omdat die het gevaar loopt door zijn virtuele dubbelganger te worden verdrongen.
Anderen denken weer erg positief over virtualiteit en houden ons een elektronische "hemel" voor, die zich voor ons zal gaan openen.
Een van de belangrijke schrijvers over dit onderwerp, Pierre Lévy, maakt zelfs een vergelijking tussen deze virtuele elektronische "hemel", een lichaam met gedigitaliseerde gemeenschappelijke geestelijke activiteiten, en een in 10e tot 12e eeuw beschreven Perzische en Joodse neo-Platoonse interpretatie van Aristoteles betreffende een collectief bewustzijn, dat uit Gods zelfreflecterende denken voortkomt. Er is blijkbaar een overeenkomst tussen theologie en moderne technologie te vinden in de virtuele wereld. Een vergelijking met Leibniz kan bijna niet uitblijven. Zijn monaden zijn de niet lichamelijke bouwstenen van de wereld die in wezen Gods verstand vertegenwoordigen, natuurwetenschap loopt uit op theologie.
Deze serie bestaat meestal uit zes bijeenkomsten van anderhalf uur.